pixel ODS 12 - Produção e consumo sustentáveis | Universidade NOVA de Lisboa

ODS 12 - Produção e consumo sustentáveis

SDG 12 - Responsible Consumption and Production

A Universidade NOVA de Lisboa desenvolve a sua ação em torno do ODS 12 promovendo o consumo sustentável e a economia circular. As suas atividades vão para além da investigação, sendo ativamente desenvolvidas novas políticas e guias para mobilidade, alimentação, consumo de energia e água, ou utilização do plástico (a mobilidade sustentável é desenvolvida no contexto do ODS 11). Algumas Unidades Orgânicas são Eco-Escolas, integrando assim o maior programa global de escolas sustentáveis.

- Guias de boas práticas sustentáveis na NOVA - impacto na vida dentro e fora do Campus: SBE | FCT | ITQB

DESTAQUES

• Eco-Schools actively support students by fostering critical problem solving skills, systems thinking and preparing them to become future decision-makers and tackle sustainability challenges in life and in the workforce. 4 Academic Units participate in the program, and 3 were awarded a green flag, distinguishing their efforts and commitments to become more sustainable (NMS, FCSH, and FCT).
  • A app ECO.FCT vai incentivar a comunidade a reciclar mais dentro do campus. Integra também o concurso ECO.FCT, que consiste em acumular pontos por cada scan do código QR existente em todos os ecopontos e nas tampas dos sacos amarelos destinados à deposição de embalagens.

IMPACTO NA COMUNIDADE

As 9 Unidades Orgânicas da NOVA desenvolvem programas e iniciativas com impacto direto na nossa comunidade. Contate-nos, participe!

Descrição Calendário | Unidade Orgânica

Ecozoic

Associação que privilegia o voluntariado ambiental e humanitário, incentivando os jovens a serem mais ativos na resolução dos problemas da sociedade.

Permanente | FCT NOVA

Water fountains in FCT Campus

The community can now fill their canteens with quality water from the Municipality of Almada and contribute to the reduction of plastic packaging waste.

Permanente | FCT NOVA

Container deposit scheme | TOMRA

Following the EU Plastics Strategy, Nova SBE and the Municipality of Cascais joined TOMRA in implementing the first pilot project for a mandatory container deposit scheme for beverages in Portugal.  The on-campus equipment will enable consumers to receive a monetary refund against their recycling deposit, thereby diminishing the environmental impact and promoting the act of recycling.

Permanente | Nova SBE

New Plastics Economy Global Commitment

Nova SBE recently signed the Ellen MacArthur Foundation’s global commitment on behalf of a “new plastics economy” whereby plastics shall never become pollution. The “New Plastics Economy Global Commitment” outlines common goals to deal with plastic waste and pollution: to eliminate all unnecessary plastic items; to innovate to ensure that 100 % of plastics are reusable, recyclable, or compostable by 2025; and to create a circular economy to increase the amount of reused and recycled plastic.

Permanente | Nova SBE

INVESTIGAÇÃO

A NOVA contribui significativamente para a investigação nas áreas ligadas ao ODS 12. Conheça mais sobre os seguintes projectos de investigação:

Understand and know material flow and their change inside society, to reduce waste, promote recycling, minimize environmental impact and rationally plan waste management infrastructures.

A 3-year EU-funded project, aims at producing the appropriate packaging solution using innovative packaging materials that maintain or extend the shelf life of foodstuffs to reduce food waste and minimize the environmental footprint of packaging materials. A rough estimate shows that an improvement of shelf life by 20% and 50% respectively, has a potential to reduce food waste with 12.5% to 30% respectively.

PUBLICAÇÕES

ENSINO

A Universidade NOVA de Lisboa tem uma oferta educativa ligada aos ODS que se distingue pela sua qualidade e variedade. Estimula a integração da interdisciplinaridade e sustentabilidade em todos os ciclos de estudos e programas educativos.

ODS

ODS 12 - Produção e Consumo Sustentáveis

Mestrado e Doutoramento em Bioenergia (FCT)

Mestrado em Engenharia de Energias Renováveis (FCT)